نرم افزار نجم

اخبار، به روز رسانیها و پاسخ به سوالات مربوط به نرم افزار طراحی موشک "نجم"

نرم افزار نجم

اخبار، به روز رسانیها و پاسخ به سوالات مربوط به نرم افزار طراحی موشک "نجم"

فراخوانی اتوماتیک نرم افزار Matlab توسط نجم به منظور تحلیل 6 درجه آزادی موشک

تحلیل 6 درجه آزادی موشک

در نسخه 1.5.01،( نسخه آزمایشی آن بر روی سایت openedus.com قرار گرفت) نرم افزار نجم می تواند ضرایب آیرودینامیک بدست آمده از تحلیلها را به صورت اتوماتیک در نرم افزار Matlab (نسخه 2013a به بالا) به صورت جداول لوک آپ  وارد نماید و سپس در سیمیولینک متلب باکسی به نام najm Aerodynamic تولید می نماید که تمامی ضرایب داخل آن قرار دارند(همانند شکل زیر).

 

برای انجام این کار کافی است تا کاربر پس از تحلیل مدل آیرودینامیکی و ران گرفتن از آن، به قسمت Results رفته و بر روی Tab مربوط به Matlab کلیک کند تا صفحه ای مانند شکل پایین باز شود. در این صفحه  کاربر دارای دو انتخاب است یا فقط آیرودینامیک را به صورت یک باکس وارد متلب نماید و یا اینکه مدل کامل 6 درجه آزادی را انتخاب نماید.

 

 پس از انتخاب هر کدام کافی است دکمه toMatlab را در بخش انتخابی را کلیک نماید. نرم افزار نجم به صورت اتوماتیک Matlab را باز نموده و ضرایب را به صورت واقعی ( و نه خطی شده) بر حسب زوایای حمله و ماخهای مختلف وارد متلب می نماید.

اگر کاربر دکمه موجود در Aero Only را کلیک کند در نرم افزار سیمیولینک شکل زیر باز خواهد شد.

 

 

قبل از اینکه کاربر مدل 6 درجه را انتخاب نماید باید در این بخش از نرم افزار نجم، اطلاعاتی همچون Ixx و جرم موشک و غیره را (که  برای ورودی مدل دینامیکی لازم است ) وارد نماید و سپس بر روی دکمه toMatlab این بخش کلیک کند. پس از کلیک بر روی این دکمه نجم به کمک Aerospace blockset  موجود در متلب مدل کامل 6 درجه آزادی را در سیمیولینک برای موشکی که کاربر انتخاب کرده ترسیم می کند و مدل زیر به صورت اتوماتیک در Matlab ترسیم می گردد.

 

 

لازم به ذکر است کاربر می تواند هر دو گزینه را نیز انتخاب نماید که در اینصورت هر دو مدل به صورت مجزا در نرم افزار Matlab باز می شوند حتی کاربر می تواند مدل خود را در نرم افزار نجم بارها تغییر داده و پس از اجرای آن به کمک بخش Matlab موجود در نرم افزارنجم مدلهای جدید را مورد تحلیل دینامیکی قرار داده و یا جهت تحلیلهای کنترلی باکسهای مربوطه را به مدل تولید شده اضافه نماید.